كروسينسكى ( مترجم : مهراب اميرى )

264

ده سفرنامه ( فارسى )

ولى امروز خيلى از سنت‌هاى نوروز به خاطر مغايرت با تعاليم اسلامى در اين كشور مذهبى منسوخ شده و تقريبا مراسم عيد نوروز هنوز به شيوه روزهايى كه شاردين در ايران بود برگذار مىگردد آقاى بروس اطلاعات فوق العاده در اختيار من گذاشت او گفت كه بيشتر اين مراسم نوروزى را در كرانه‌هاى خليج‌فارس مشاهده نكرده است در تهران هرچند مراسم نوروزى باشكوه و جلال انجام گرفت ولى قسمت‌هاى زيادى از تشريفات آن كه در زمان قديم وجود داشته در حال حاضر از بين رفته است و ديگر كسى مانند گذشته غذا در پشت‌بامها براى مرده‌ها نمىگذارد . همان‌طورى كه ما در انگلستان در روز ميلاد مسيح به همديگر تبريك مىگوئيم ايرانيها هم صبح روز عيد كه از خواب برمىخيزند وقتى كه به هم مىرسند مىگويند « عيد شما مبارك » و هنوز ثروتمندان هداياى براى مردم فقير و كم‌بضاعت مىفرستند و تمام لباس نو به تن مىكنند و به تفريح و گردش مىپردازند . بيست و دوم مارس ما امروز به ملاقات امين الدوله رفتيم ، او در حالى كه خلعت مرحمتى شاه را بر تن داشت در ايوان‌خانه نشسته بود و عده‌اى از خوانين نواحى اطراف كه براى عرض تبريك سال نو آمده بودند در « مجلس » او حضور داشتند . بيست و چهارم مارس امروز سفير ، به ضيافتى كه شاه برپا كرده دعوت شده بود ما